Logo firmy w poczcie e-mail. Czym jest BIMI i VMC?
Skrzynka mailowa to podstawowa forma komunikacji między przedsiębiorcami, kontrahentami i klientami. Niestety, oprócz ważnych i merytorycznych wiadomości, do naszych skrzynek codziennie trafia duża ilość spamu i ofert reklamowych. Aby zapewnić swoim odbiorcom możliwość szybkiego zidentyfikowania autentyczności wiadomości i skutecznie budować profesjonalny wizerunek firmy, warto postarać się o umieszczenie w poczcie logotypu zgodnego z obowiązującymi standardami.
BIMI - Brand Indicators for Message Identification
BIMI to nowy standard, który umożliwia skrzynkom pocztowym wyświetlanie przesyłanych w wiadomościach logotypów i dotyczy tylko uwierzytelnionych wiadomości. Logotypy określane są przez właścicieli domeny, z której wysyłane będą wiadomości e-mail.
Zarówno wiadomość e-mail, jak i logotyp muszą zostać skonfigurowane i zweryfikowane. Odbywa się to za pomocą odpowiednich certyfikatów i mechanizmów - DMARC dla wiadomości oraz VMC dla logotypu.
Jednym z wdrożeń BIMI, wykorzystującym certyfikaty VMC, jest wdrożenie w poczcie Gmail, które nie zostało jeszcze zakończone. Dzięki temu Gmail, po sprawdzeniu zabezpieczenia uwierzytelniania i zgodności DMARC, będzie prezentował logotypy w skrzynce odbiorczej klientów.
VMC - Verified Mark Certificate
VMC to nowy rodzaj certyfikatu cyfrowego, za którego pomocą potwierdzana jest autentyczność logo zawartego w wiadomości i powiązanego z domeną nadawcy. Przedsiębiorstwa będą mogły zakupić certyfikat VMC od DigiCert już w 2021 roku. Organizacje, chcące działać na najwyższym poziomie walidacji, muszą zostać sprawdzone pod kątem zgodności DMARC oraz posiadania VMC. Przewiduje się, że w najbliższym czasie certyfikat ten stanie się koniecznością, dla prawidłowego działania BIMI.
Jak działa VMC? Po uzyskaniu certyfikatu klient musi potwierdzić, że akceptuje i egzekwuje wymagane standardy uwierzytelniania wiadomości w oparciu o domenę, raportowanie oraz zgodność DMARC. Wówczas klient będzie mógł przesłać jeden lub więcej logotypów, które funkcjonować będą w przepływie komunikacji.
DMARC - Domain-based Message Authentication
DMARC to mechanizm, którego zadaniem jest definiowanie jak powinien zachować się serwer poczty, kiedy otrzyma wiadomość, która nie przeszła procesu weryfikacji. Za jego pomocą można tworzyć procedury postępowania z tego typu wiadomościami.
BIMI - sposób działania
- Właściciel domeny na początku musi uwierzytelnić wszystkie wykorzystywane przez siebie adresy e-mail, za pomocą między innymi mechanizmu DMARC. Jego zadaniem jest również stworzenie logo oraz publikacja rekordu BIMI dla swojej domeny poprzez DNS,
- W kolejnym kroku dostawca skrzynki mailowej, na przykład Gmail, uwierzytelnia otrzymaną wiadomość e-mail,
- Po pozytywnej weryfikacji dostawca skrzynki przesyła do DNS zapytanie o rekord BIMI,
- Jeśli taki rekord istnieje (został stworzony przez właściciela domeny), logo zostanie wyświetlone w skrzynce odbiorczej adresata wiadomości.
Rekord BIMI musi zostać utworzony przez właściciela domeny. Wygenerowanie takiego rekordu jest stosunkowo proste i można to zrobić tutaj.
Korzyści z zastosowania uwierzytelnionych logotypów
Skrzynka pocztowa, dając swoim klientom możliwość przesyłania logotypów, zapewnia dodatkowe korzyści w postaci:
- klienci (odbiorcy) są w stanie zobaczyć logo w skrzynce odbiorczej, nawet bez otwierania wiadomości,
- dzięki kontroli zgodności DMARC zyskują dodatkową ochronę autentyczności nadawcy,
- marka lub firma może stać się bardziej rozpoznawalna i godna zaufania,
- możliwość łatwego wyszukiwania wiadomości w skrzynce odbiorczej,
- poprawa statystyk związanych z dostarczalnością i współczynnikiem odczytywania wiadomości.
Znaczenie certyfikatu VMC
Posiadanie przez organizację certyfikatu VMC to gwarancja, że posługująca się nim osoba jest tą, za którą się podaje oraz reprezentuje daną firmę. Posługiwanie się logotypem buduje również pozytywny, zapadający w pamięć wizerunek marki, dzięki czemu firma budzi dużo większe zaufanie. Wykorzystanie certyfikatu VMC poprawia bezpieczeństwo komunikacji z kontrahentami, a dodatkowa ochrona przed atakami na tożsamość organizacji jest bez wątpienia niemałą zaletą.
Cały proces udostępniania i przekazywania logotypu za pomocą BIMI oraz certyfikatu VMC nie jest jeszcze w praktyce sfinalizowany – w dalszym ciągu trwa program pilotażowy usługi Gmail. Jednak już wkrótce użytkownicy będą mogli powiązać swój logotyp z przesyłanymi wiadomościami i na własnej skórze sprawdzić, jak duże korzyści w praktyce mogą przynieść takie działania.